Skip to content
  • Strona główna
  • Bretońskie Legendy
    • Bretońskie Legendy
      • Nasze Sesje
    • Bohaterowie Graczy
      • Eike Kraven
      • Sigmund Tannhauser
      • Werner Görder
    • Poprzednie Kampanie
      • I. Dar Morra
      • II. Pożerając Wzrokiem
      • III. Na straży porządku
  • Mechanika
    • Pochodzenie
      • Pochodzenie: Arabia
      • Pochodzenie: Tilea i diaspora
      • Pochodzenie: Złe Ziemie i Księstwa Graniczne
      • Pochodzenie: Kwitanga
      • Pochodzenie: Musaany
      • Pochodzenie: Mieszkańcy Wybrzeża
    • Konie. Część 1
    • Konie. Część 2
    • O psach. Małych, średnich i całkiem dużych. Część 1
    • O psach. Małych, średnich i całkiem dużych. Część 2
    • Prawdziwe życie toczy się pomiędzy przygodami
    • Mandala, czyli o psychologii elfów w Warhammerze
    • Niebo nad Altdorfem, czyli astronomia Warhammera
    • Wiedza w Starym Świecie
    • Języki Starego Świata
    • Kurrenta, czyli słów kilka o trochę zapomnianym piśmie
    • hausrule
      • Pochodzenie: Strzyganie
      • Pochodzenie: Marienburg i Jałowa Kraina
      • Królowie przestworzy
  • Okiem MG
    • Kolejność przygód do 4 edycji Warhammera
    • Elektorzy i Prowincje Imperium
    • Bestiariusz – Przygotowanie do bitwy. Część 1
    • Dlaczego walczymy? – Przygotowanie do bitwy. Część 2
    • Okiem MG – 01 Dar Morra
  • Opowiadania
    • „Wystarczy powiedzieć nie” – Cyberpunk
    • “Getting Better”
  • O nas
  • Moment Upadku
    • Wprowadzenia dla Frakcji
      • Skaveni
      • Zwierzoludzie
      • Leśne Elfy
      • Imperium
      • Bretonnia
      • Wampiry
      • Krasnoludy
      • Norska
    • Prolog – Spojrzenie wieczności
    • Akt I – Nadchodząca Ciemność
      • Imperium i Krasnoludy
      • Bretonia i Leśne Elfy
      • Zwierzoludzie i Norska
      • Wampiry i Skaveni
    • Akt II – Kraina Tysiąca Tronów
      • Imperium i Krasnoludy
      • Bretonia i Leśne Elfy
      • Wampiry i Skaveni
      • Zwierzoludzie i Norska
    • Akt III – Braterstwo Krwi
      • Wampiry i Skaveni
      • Zwierzoludzie i Norska
      • Bretonia i Leśne Elfy
      • Imperium i Krasnoludy
    • Epilog – Wybrańcy
    • „Moment upadku” – Powtórki

Calendar

luty 2021
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
« sty   mar »

Archives

  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019

Categories

  • Bez kategorii
  • hausrule
  • I. Dar Morra
  • II. Pożerając Wzrokiem
  • III. Zaklęte Rewiry
  • Mechanika
  • Moment upadku
  • Okiem MG
  • Opowiadania
  • Pochodzenie
  • Podcast
  • Podcast_feed
  • Strona główna
  • Bretońskie Legendy
    • Bretońskie Legendy
      • Nasze Sesje
    • Bohaterowie Graczy
      • Eike Kraven
      • Sigmund Tannhauser
      • Werner Görder
    • Poprzednie Kampanie
      • I. Dar Morra
        • 1. W drogę!
        • 2. Krasnoludzka Kuźnia
        • 3. Drugie dno
        • 4. Na starej mapie krajobraz utopijny
        • 5. Stojąc przy koniach
        • 6. Stary kasztel
        • 7. Z woli bogów
        • 8. Dar Morra
        • 9. Długa zima w Sonnefurtr
        • Okiem MG – 01 Dar Morra
      • II. Pożerając Wzrokiem
        • 1. Trandafir
        • 2. Echa przeszłości
        • 3. Nieustraszeni pogromcy potworów
        • 4. Za garść srebrników
        • 5. Kwestia honoru
        • 6. Czekając na wiosnę
      • III. Na straży porządku
        • 1. Kuglarze
        • 2. Jarmark
        • 3. Pierwsza nocka
  • Mechanika
    • Pochodzenie
      • Pochodzenie: Arabia
      • Pochodzenie: Tilea i diaspora
      • Pochodzenie: Złe Ziemie i Księstwa Graniczne
      • Pochodzenie: Kwitanga
      • Pochodzenie: Musaany
      • Pochodzenie: Mieszkańcy Wybrzeża
    • Konie. Część 1
    • Konie. Część 2
    • O psach. Małych, średnich i całkiem dużych. Część 1
    • O psach. Małych, średnich i całkiem dużych. Część 2
    • Prawdziwe życie toczy się pomiędzy przygodami
    • Mandala, czyli o psychologii elfów w Warhammerze
    • Niebo nad Altdorfem, czyli astronomia Warhammera
    • Wiedza w Starym Świecie
    • Języki Starego Świata
    • Kurrenta, czyli słów kilka o trochę zapomnianym piśmie
    • hausrule
      • Pochodzenie: Strzyganie
      • Pochodzenie: Marienburg i Jałowa Kraina
      • Królowie przestworzy
  • Okiem MG
    • Kolejność przygód do 4 edycji Warhammera
    • Elektorzy i Prowincje Imperium
    • Bestiariusz – Przygotowanie do bitwy. Część 1
    • Dlaczego walczymy? – Przygotowanie do bitwy. Część 2
    • Okiem MG – 01 Dar Morra
  • Opowiadania
    • „Wystarczy powiedzieć nie” – Cyberpunk
    • “Getting Better”
  • O nas
  • Moment Upadku
    • Wprowadzenia dla Frakcji
      • Skaveni
      • Zwierzoludzie
      • Leśne Elfy
      • Imperium
      • Bretonnia
      • Wampiry
      • Krasnoludy
      • Norska
    • Prolog – Spojrzenie wieczności
    • Akt I – Nadchodząca Ciemność
      • Imperium i Krasnoludy
      • Bretonia i Leśne Elfy
      • Zwierzoludzie i Norska
      • Wampiry i Skaveni
    • Akt II – Kraina Tysiąca Tronów
      • Imperium i Krasnoludy
      • Bretonia i Leśne Elfy
      • Wampiry i Skaveni
      • Zwierzoludzie i Norska
    • Akt III – Braterstwo Krwi
      • Wampiry i Skaveni
      • Zwierzoludzie i Norska
      • Bretonia i Leśne Elfy
      • Imperium i Krasnoludy
    • Epilog – Wybrańcy
    • „Moment upadku” – Powtórki

Kolejność przygód do 4 edycji Warhammera

5 lutego 2021Rupert ze wsi Heüten
Okiem MG Standard

Rozmaitych scenariuszy i kampanii do WFRP 4 ed. mamy już sporo, wydawane są one w kilku różnych liniach, a wydawca zapewnia, że możemy je wszystkie ze sobą łączyć, co chociaż teoretycznie jest prawdą, nie do końca jest takie proste jak mogłoby się wydawać.

Z góry zaznaczę, że coś takiego jak jedyna i słuszna kolejność rozgrywania oficjalnych scenariuszy nie istnieje i zapewne istnieć nie będzie, ponieważ wszystkie te kampanie i przygody nie zostały stworzone z myślą o łączeniu ich w jedną, spójną mega-kampanię.

Poniżej przedstawię wam jak można połączyć poszczególne przygody, oraz gdzie mogą pojawić się potencjalne problemy. To wszystko oczywiście tylko zbiór moich pomysłów i przemyśleń, z pewnością temat można ugryźć z innej strony, ale mam nadzieję, że poniższy tekst da wam lepszy obraz tego, czego możecie się spodziewać po publikacjach do 4e i jak je ze sobą zgrabnie połączyć.

Nie tak łatwo?

Patrząc na ofertę Cubicle7 / Copernicus Corporation można dojść do wniosku, że nie powinno być większych problemów, wszak prawie wszystko skupia się wokół Ubersreiku. Z pewnością istnieje więc jakaś oczywista kolejność, w jakiej te wszystkie przygody należy poprowadzić.

Nic bardziej mylnego. Niby wydawca stara się zrobić tak, aby można było przygody mieszać, i oczywiście jest to możliwe, ale problem jest taki, że scenariusze „Przynęta i zaklęcie”*, „Zestaw Startowy”, „Gdyby wzrok mógł zabijać”**, jak i „Pomylona Tożsamość” (początek „Wewnętrznego Wroga”) zakładają, że zarówno gracze, jak i ich bohaterowie, są raczej nowi w te klocki. Wszystkie scenariusze powoli pokazują graczom mechanikę, lub nawet ogólnie oswajają z graniem w RPG, i przygotowane są pod początkujące postacie.

„Ciężkie Dnie i Niespokojne Noce” z kolei są raczej przeznaczone dla zaawansowanych graczy i postaci (oraz MG), sporo się dzieje różnych rzeczy, BNi potrafią być dość potężni, etc. Problem oczywiście leży w tym, że logika (i geografia) nakazywałaby poprowadzić najpierw „Ciężkie Dnie i Niespokojne Noce”, po których gracze lądują w Ubersreik, gdzie mogą rozegrać „Zestaw Startowy” oraz pozostałe przygody we wspomnianym mieście, z których ostatnia wysyła ich w okolice Altdorfu, gdzie mogą wreszcie rozpocząć „Wewnętrznego Wroga”. Jednak plan się sypie, z uwagi na w zasadzie odwrotny poziomu trudności.

Mówiąc o „poziomie trudności” nie chodzi mi o same statystyki przeciwników, które wszak względnie łatwo dostosować pod drużynę, ale fakt, że część z tych scenariuszy jest przeznaczona dla początkujących graczy, a prowadzenie ich zaprawionym w bojach awanturnikom może zwyczajnie mijać się z celem.

Jak to rozwiązać?

Dość jednak tego marudzenia, czas zaproponować coś konstruktywnego. Zatem przyjrzyjmy się po kolei scenariuszom:

„Zestaw Startowy” – Jak sama nazwa wskazuję, to świetne miejsce na start, zarówno dla początkujących graczy, i ich postaci, oraz Mistrzów Gry. Jednak wcześniej można wcisnąć „Gdyby wzrok mógł zabijać”, a całość przekładać rozmaitymi przygodami z serii „Przygody w Ubersreik”. Uważałbym jednak z wprowadzeniem go zbyt późno w kampanii, zmuszanie doświadczonych postaci do odbycia obowiązkowej służby w straży może nie spodobać się graczom, ani nie mieć wiele sensu z perspektywy świata.

Osobiście poprowadziłem to jako trzecią z kolei sesję, ale Ubersreik podmieniłem na Wusterburg (Opis miasta), dzięki czemu drużyna po przygodach w straży mogła w ramach kampanii „Noce i dnie” odbyć podróż z Wissenlandu do Reiklandu.

„Ciężkie Dnie i Niespokojne Noce” – tę kampanię dobrze jest poprowadzić kiedy bohaterowie są już na drugim lub wyższym poziomie profesji. Osobiście polecam mocno ją przekładać własnymi scenariuszami lub tymi z cyklu „Przygody w Ubersreiku”, albo„Przygody w Starym Świecie”. Prawdopodobnie będzie trzeba pozmieniać niektóre lokalizację, zwłaszcza pierwszej przygody, aby karczma „Pod Trzema Piórami” znajdował się dokładnie tam, gdzie znajdować się powinna. Każdą z tych przygód szczegółowo omówiliśmy na naszym kanale, więc tam możecie dowiedzieć się więcej na ich temat.

„Wewnętrzny Wróg” – pięć tomów kampanii, to sporo grania i sporo roboty dla MG. Początki są relatywnie proste, więc radziłbym bardziej doświadczonej drużynie przygotować coś ciekawszego, niż to, co znajdziemy w pierwszej części, zatytułowanej: „Pomylona tożsamość”.

Na uwagę zasługuje jednak fakt, że w kampanii, zwłaszcza pomiędzy kolejnymi tomami, jest wiele miejsca na rozgrywanie innych scenariuszy i to jest prawdopodobnie droga jaką będzie trzeba obrać. Rozegranie wszystkiego innego przed, lub po „WW” wydaje się być bezsensowne.

Dodam jeszcze, iż istnieją podejrzenia że finał kampanii w 4e będzie miał miejsce w Ubersreik, więc dobrze by było gdyby gracze poznali wcześniej miasto, które przyjdzie im z pomocą Sigmara uratować. Tak swoją drogą to obstawiam, że w finale WW Ubersreik zmieni miano na Freiburg, ale o tym dowiemy się w przyszłości, póki co są to tylko spekulacje.

„Przygody w Ubersreiku” – same stanowią sporą (bardzo) luźno powiązaną kampanię, którą dodatkowo można łączyć z „Zestawem Startowym”. Jednak ich wielką zaletą jest to, że bez większego problemu możemy je przenieść do jakiekolwiek innej lokacji, by rozbudować dzięki nim inne kampanie i przygody, z czego oczywiście polecam korzystać.

Czyli się da?

Oczywiście przygody te można połączyć też na inne sposoby, ostatecznie wszystko zależy od waszej wyobraźni. Jednak miejcie na uwadze, że większość scenariuszy zakłada, iż drużyna to typowi awanturnicy, podróżujący w poszukiwaniu przygód i złota. Jeżeli wasi bohaterowie są już bardziej doświadczeni i mają odpowiednie sieci kontaktów, sojuszników oraz status społeczny to oficjalne scenariusze mogą wymagać wiele pracy od MG, aby je przerobić. Lub zwyczajnie nie będą nadawały się do prowadzenia tej drużynie.

Przy tym całym narzekaniu, chcę zaznaczyć, że świetnie prowadziło mi się większość wymienionych wyżej przygód i osobiście jestem zwolennikiem przekładnia własnych scenariuszy gotowcami. Czwarta edycja już teraz ma dla nas dziesiątki, jeżeli nie setki godzin praktycznie gotowej rozgrywki, a przecież bez większego problemu możemy sięgać po scenariusze z poprzednich edycji.

Wszystko to pomaga nam tworzyć wielki i ciekawy świat, a ponieważ nie każdy scenariusz można poprowadzić w ramach jednej kampanii, nie powinno być to wielkim problemem. Wszak świat jest ponury, przygody niebezpieczne, a kolejni awanturnicy mogą zająć miejsce obecnych. Wtedy właśnie może się wam przydać zagrzebany na dnie kufra scenariusz.

Mam nadzieję, że powyższy tekst pozwoli wam przygotować się lepiej do prowadzenia oficjalnych przygód do czwartej edycji. Jeżeli sami macie jakieś pytana, lub własne pomysły na łączenie poszczególnych dodatków, napiszcie o tym w komentarzach, możliwe że posłużą innym Mistrzom Gry.

Niech Sigmar czuwa nad waszą kampanią!

*Przygoda w języku polskim wydana zastała w tomie „Przygody w Ubersreiku„

**Przygoda w języku polskim wydana zastała w formie darmowego *PDF, oraz w tomie „Przygody w Ubersreiku„

Okiem MG – 01 Dar Morra
Tags: Okiem MG

3 komentarze

  • Miyagi 5 lutego 2021 at 19:14 - Zaloguj się, aby odpowiedzieć

    Do tej kolekcji przygód w Ubersreiku, polecam 3-edycyjną przygodę „Oko za oko” (An eye for an eye). Można ją pobrać z tej strony: https://perilousrealm.itch.io/eye. Przygoda została dostosowana do zasad 4 edycji WFRP. Jest tutaj trochę walki jak i wątek detektywistyczny. Polecam.

    • Rupert ze wsi Heüten 15 lutego 2021 at 11:16 - Zaloguj się, aby odpowiedzieć

      Dzięki za dobry link, a tak swoją drogą to wspomniana przygoda jest również przygotowana pod FoundryVTT przez MooMan, więc jak kogoś to interesuje to polecam sprawdzić 😉

      • Massakrah 15 kwietnia 2022 at 12:54 - Zaloguj się, aby odpowiedzieć

        O.

Skomentuj Miyagi Anuluj pisanie odpowiedzi

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Archiwa

  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019

Calendar

luty 2021
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
« sty   mar »

Kategorie

  • Bez kategorii
  • hausrule
  • I. Dar Morra
  • II. Pożerając Wzrokiem
  • III. Zaklęte Rewiry
  • Mechanika
  • Moment upadku
  • Okiem MG
  • Opowiadania
  • Pochodzenie
  • Podcast
  • Podcast_feed

Copyright 2025 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress